Sedam najvećih grešaka kad počinjete samostalni biznis


Sedam najvećih grešaka kad počinjete samostalni biznis

Prva godina vođenja samostalnog biznisa ličiće na veoma vijugav grafik. Bez obzira koliko bili obazrivi i potkrepljeni znanjem, greške će se dešavati. Naviknite na to.

Ipak, ako ste otvorenog duha i obraćate pažnju na ono što vam iskustvo govori, možete izbeći mnoge ordinarne greške. Evo sedam najčešćih grešaka povezanih sa otpočinjanjem novog biznisa i saveta kako ih prevazići.

Prva greška: Ići za idejom bez plana – Od mnogih preduzetnika ćete čuti da je potrebna strast da biste uspeli – takozvani osećaj u stomaku. Ipak, entuzijazam može biti preteran. Da biste zapalili prvi plamen, treba vam mnogo više od pozitivne energije – treba vam plan. Izdvojite malo vremena da ispitate tržište i potencijalne klijente i fokusirajte se na davanje odgovora na osnovno pitanje – Kako ću zaraditi novac?

Pošto se svi učimo na greškama, pokazaćemo na primeru radnje koja se bavi izdavanjem DVD i DVX filmova kako to izgleda. Tipično, radnja je zakupljena unapred tako da se zakup plaća i pre nego što je radnja počela da radi. Troši se novac na dizajn, zaboravlja se pri tom na troškove registracije, softvera i administrativne troškove.
Kada je došlo vreme da se nabavi roba, vlasnik je bez novca. Radnja ima dobar dizajn i dekor, ali lošu robu ili slab asortiman, naravno ni dinar nije uložen u marketing. Pre nego što prođe prva godina, radnja je otkupljena od nekog ko “zna šta radi”. Lekcija: Ne počinjite ništa bez plana.

Druga greška:
Ne prodajte robu suviše jevtino. Pitajte dete da li želi 12 klikera umesto jednog dijamanta i odlučiće se uvek za klikere. Tako je i sa onima koji započinju posao, uvek im je kvantitet bitniji od kvaliteta. Oni zamišljaju da će niskom cenom privući enormnu prodaju i da će postati milioneri (setite se Mućki), ali nije uvek tako. Novi preduzetnici su poznati po tome što nude robu i usluge jevtino: To ih dovodi u neprestanu trku sa novcem, stoga se ne raduju čak i kad dobijaju porudžbine jer im je dobit suviše mala.

Pre nego da ustanovite cenu za svoje proizvode, latite se matematike – izračunajte fiksne i varijabilne troškove, proverite cenu konkurencije, definišite prosečne cene i naravno sumu profita bez kog ne možete da radite. Lekcija: ne prodajte dijamante po ceni klikera.

Treća greška:
Započinjanje posla samo zbog uzbuđenja. Preduzetnici su ljudi koji imaju vizije, koji vole rizik, koji traže uzbuđenje. Što se više muče oko detalja to dalje stižu u ciljevima.
Često sami upadaju u krize samo da bi ponovo bili u igri i osetili duh avanture.

Preduzetnikova dosada sigurno ubija mali biznis. Ali osnovni cilj vođenja biznisa je zarada, pa ako vam nedostaje uzbuđenje idite na bungee jumping. Lekcija: Ne počinjite biznis da biste živeli na ivici.

Četvrta greška: Marketing bez ideje.  Kad počinju nov biznis, vlasnici retko uračunavaju troškove marketinga jer misle da je to nepotrebno ili prave slične greške – mešaju marketing i prodaju. Marketing “brine” o budućoj prodaji, a prodaja o današnjoj. Ne možete preskočiti marketing na putu od proizvodnje do prodaje. Treba podvući da je ova greška proizvod nedostatka iskustva u procesu tipičnog prodajnog ciklusa. Preduzetnici obično prvo zaposle agente prodaje, ali kod unajmljivanja, bez obzira da li se radi o pomoći kod ugovaranja ili na samom projektu, treba konsultovati marketing eksperta. Tek posle toga treba uposliti prodaju. Lekcija: Nemojte zaključivati ugovore ili sporazume pre nego što saznate šta vi time dobijate.

Peta greška: Biti pre drug nego šef.
Kada počinjete posao, radite tri ili četiri vrste posla sedam dana u nedelji. Ne čini vam se mnogo razumno da vežbate autoritet ili brinete o procedurama menadžmenta. kada ljudi započinju posao sve se dešava spontano i u ad hoc maniru, problemi se rešavaju zdravorazumski i pod geslom: ko radi taj i greši: Međutim u jednom trenutku javiće vam se mnogo komplikovaniji i zahtevniji problemi koje ne možete da rešite uz pomoć ovih “metoda”. Vi ste odgovorni i samo od vas zavisi da li ćete uspostaviti očekivanja i razviti procedure, a naravno i odrediti one koji će delovati u tom smeru. Bez definisanih politika poslovnih performansi, zapošljavanja, otpuštanja, bolovanja, beneficija, kompenzacija, promocija itd., vaša poletna kompanija biće ranjiva na pravne probleme i nizak moral. Naravno biznis će patiti. Pravila kompanije mogu biti vrlo jednostavna ali i vrlo jasna. Lekcija: Ne odričite se autoriteta.

Šesta greška: Preterano trošenje sredstava.
Novi privatnici” često preuveličavaju svoje finansijske potrebe. Tipično za one bez iskustva troši se mnogo na nameštaj, tehnologiju, kancejarijski pribor, ili zapošljavanje više radnika ili eksperata nego što je potrebno. Mnogi od njih zaboravljaju da većina kupaca ne plaća redovno, tako da ćak i ako prodaja ide dobro treba analizirati primanja i izdavanja. Pošto napravite lični i budžet firme, mnogi predlažu da uračunate još 50% troškova koji će se sigurno potrasti a da vi toga niste svesni – to u stvari predstavlja upravljanje rizikom. Lekcija: Ne žurite sa trošenjem.

Sedma greška:
Zapostavljanje voljenih osoba. Početak svakog posla zahteva 80-100 radnih sati u nedelji i ozbiljnu sistemsku podršku. Takođe predstavlja veliku obavezu i finansijsku žrtvu, a obe mogu ozbiljno ugroziti prijateljsvo sa voljenim osobama.Te žrtve nisu samo vaše i treba vam stalna podrška od strane prijatelja i porodice. Potrudite se da jedan deo novca i vremena potrošite na porodicu, prijatelje i druge osobe koje vam znače. Lekcija: Nemojte propustiti svoj život zbog posla.

Na kraju, mnoge greške se prave zato što vlasnici žele sve sami da urade. Umesto toga radite ono što najbolje znate, a delegirajte zaposlenima ili unajmite eksperte u onom u čemu ste slabiji. A kada se neizbežne greške dese, setite se stare izreke: Učite na greškama

Izvor: preduzetnik.co.yu